5 tips för en lyxigare söndag – med dig själv!

Kvinna med ansiktsmask

5 tips för en lyxigare söndag – med dig själv!

Inlägget innehåller annonslänkar

Härliga söndag! Idag är det internationella kvinnodagen, och här spenderas den med lyxig egentid. Att spendera kvalitetstid med sig själv är något som vi lätt kan glömma bort. Ibland är det viktigt att bara njuta av sitt eget sällskap, och söndagen är en perfekt dag att avsätta tid för det. Det är ett bra tillfälle för att ladda upp och hämta krafterna inför en ny arbetsvecka. Här kommer 5 tips för en lyxigare söndag med dig själv som sällskap!

1. Starta dagen med en promenad eller ett gympass

Att motionera kommer med många hälsoeffekter. Du blir mindre stressad, får bättre fokus, orkar mer och får ett bättre välmående till vardags. Att starta din söndag med en promenad eller ett gympass är därför perfekt både för att ladda upp med nya krafter, men också för att bränna energi och samla tankarna. Du kan lyssna på bra musik, din favoritpodd eller bara njuta av tystnaden i skogen. Se också till att ha ett par bekväma skor och klä dig efter väder!

2. Laga en god söndagsmiddag

Något som jag tycker är väldigt underskattat är att laga en god söndagsmiddag till sig själv. Jag brukar även försöka veckoplanera för vad som ska ätas under veckan, och om jag har tid så är söndagar en favoritdag att laga matlådor på. Två av mina favoritrecept är veganska pannbiffar med lök från Jävligt Gott och vita bönbollar i dragonsås från Fridas Vegobak! Kika gärna in deras receptsidor för mer inspiration. Oavsett vad du gillar för mat så finns det likvärdiga, supergoda veganska alternativ.

3. Unna dig själv lite hemma-SPA

På söndagar så älskar jag att unna mig själv lite hemma-SPA. Skrubba kroppen, ta ett långt, varmt bad med några droppar olja i och låta en djuprengörande ansiktsmask rensa huden. Finns tiden så är det också en perfekt dag för hårinpackning och hand- och fotvård. Det kan tänkas låta som att man bara vårdar sitt yttre, men det är absolut mer än så. Det handlar både om egentid, avslappning och att ta hand om kroppen.

Mina favoritmasker:

4. Våga göra ingenting

Precis som det låter, gör ingenting! Vi har redan tillräckligt med höga krav på oss själva, att låta sig ha slappdagar ibland är nästan ett måste. Gör det som får dig avslappnad. Det kan vara att läsa en bok, kolla på favoritserien eller absolut ingenting. Att lära sig släppa på kraven och slappna av är lättare sagt än gjort, men när du väl hittar sättet som fungerar för dig så kommer det bli ett värdefullt verktyg.

5. Lägg dig tidigt och sov gott hela natten

Sömnen är bland det viktigaste vi har och är avgörande för vårt välmående. Att ha fasta rutiner för en god sömn kan hjälpa dig längs vägen, och även hitta vilken typ av miljö just du sover bäst i. Ha mörkt och svalt i ditt rum, en optimal temperatur är mellan 14 till 18 grader. Undvik att hålla på med mobiler och kolla på TV, då detta snarare kan hålla oss vakna onödigt länge. Sov med sköna och bekväma kläder, men också gärna utan för optimal kroppstemperatur.

Mina sömnfavoriter:

The Body Shop Spa Of The World French Lavender Pillow MistPå bild: Kuddspray från The Body Shop med rogivande lavendel

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *