Moderbolag som djurtestar?

Moderbolag som djurtestar?

Flera varumärken som inte djurtestar har kopplingar till företag vars produkter djurtestas. Det är flera fall deras moderbolag. Ett vanligt exempel är NYX Cosmetics som är helt fria från djurtester, men som ägs av L’Oreal-koncernen, som har flera känt djurtestande varumärken som L’Oreal Paris. Hur ska man som konsument ta reda på detta och ta ställning?

Två sidor av samma mynt

Det finns ingen gemensam åsikt för hur man ska behandla dessa varumärken som konsument. Det går att jämföra med flera andra moraliskt tvetydiga situationer man kan hamna i som vegan; är det veganskt att äta produkter med spår av animalier? Ska jag göra mig av med mina gamla läderskor? Är det okej att äta McDonalds veganska hamburgare? Ställer du frågan till en grupp veganer kommer du få flera olika svar och argument.

En stor fördel för varumärken som köps av större moderbolag är att de kan få mer pengar till att expandera. De kan börja sälja i flera länder, tillverka fler produkter, göra bättre reklam, eller bara överleva längre. En nackdel kan vara att det enskilda varumärket tappar lite makt och moderbolaget tvingar dem göra vissa val, som kanske inte går i linje med varumärkets etik. Vi har sammanfattat de vanligaste argumentet för att stödja dessa varumärken, och de emot.

Varför vi ska stödja dem

  • Det är bra att stödja dem, då man visar för moderbolaget att det finns marknad för icke-djurtestade produkter.
  • Det är svårare att hitta varumärken som inte har ett moderbolag som testar på djur.
  • Det går ändå inte att leva “helt veganskt”, vi måste till exempel handla på mataffärer som säljer kött.
  • Etisk konsumtion eller konsumentmakt funkar ändå inte.

Varför vi inte ska stödja dem

  • I slutändan går pengarna till det djurtestande moderbolaget.
  • Varumärket bryter mot sin egna moraliska ståndpunkt.
  • Moderbolaget bryr sig inte om det är på grund av att dotterbolaget inte djurtestar, som vi stödjer dem.
  • Det är möjligt att moderbolaget tvingar dotterbolaget att börja sälja i Kina, och djurtesta sina produkter.

Slutsats

Det finns goda argument för och emot, och på Vegobeauty har vi tagit ställning för att stödja varumärken som har moderbolag som djurtestar. Detta för att det enskilda varumärket inte djurtestar, och vi vill visa en bredd av produkter. NYX, till exempel, är ett märke i budgetsegmentet som har flera veganska produkter och är tillgängliga på många affärer. Tillgänglighet är viktigt för att fler ska kunna välja veganskt. Det är såklart inte helt svart och vitt, och det är upp till var och en att ta ställning i denna fråga. Hur tänker ni? Berätta gärna i kommentarerna till detta inlägg!

Företag som testar på djur, och deras dotterbolag som inte djurtestar

De fetstilta namnen är varumärken eller bolag vars produkter djurtestas. Efter dessa nämns deras dotterbolag, som inte djurtestar och finns med på Vegobeautys lista över varumärken som inte djurtestar.

  • Shiseido: BareMinerals
  • Henkel: Barnängen
  • Cederroth/Orkla: Bliw, Family Fresh, L300
  • Unilever: Dermalogica
  • L’Oreal: NYX, PureOlogy, Urban Decay
  • Estée Lauder: Smashbox, Too Faced, de äger även minoritetsandelar i Deciem
  • LVMH: Äger Kendo, som äger Kat Von D och Marc Jacobs Beauty

 

Dela artikeln

Comments (2)

  • Ellen Reply

    Vad jag vet säljer Smashbox sina produkter i Kina, så de är inte längre cruelty free. :/

    23 april, 2018 at 14:28
    • Tova J Reply

      Hej, Smashbox säljer inga produkter i Kina 🙂 De är även certifierade av PETA.

      25 april, 2018 at 21:07

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *